Bergman hørte Hitler tale i 1936 og fandt ham karismatisk

Politikken undlader i sin nekrolog helt at nævne noget som helst om Bergmans nazistiske sympatier. Også DR, MetroXpress, Jyllands-Posten og Weekendavisen undlader helt at skrive om den 'store kunstners' Nazi-fortid.

De fleste af de feje køtere i den danske presse holder sig vel heller til det sikre; mudderkastning og nederdrægtige beskyldninger mod en mand som Erik Haaest der aldrig har været Nazist, men blot ønskede en ærlig og åben debat om hvad der skete under og efter anden verdenskrig, og som ikke lod sig afspise med den efterkrig-propaganda som vi forventes at sluge råt uden at spørge nærmere.

Den perfide Radiostation
Er det mon sådan DR fremstiller nazisympatisøren Ingmar Bergman?
Nej, sådan noget er forbeholdt kritiske journalister som Erik | Haaest !
Bevæg musen over billedet..

 

Bergman indrømmer Nazi-fortid

  Ingmar Bergman
Ingmar Bergman
Beundrede Hitler
   
  Adolf Hitler
Bergman så Hitler i 1936:
Han elektrificerede tilskuerne
   
  I sine erindringer fra 1987, Laterna Magica, åbent bekendte Bergman sin kærlighed til Hitler og nazismen fra han var 16 år i 1934 og til langt efter krigen: "Jeg elskede ham også. I mange år var jeg på Hitlers side, glædede mig over hans succes'er og sørgede over nederlagene. Min bror var en af det svenske nationalsocialistiske partis stiftere og organisatorer, min far stemte i flere omgange på nationalsocialisterne" (s. 112)

Den legendariske svenske filminstruktør Ingmar Bergman har afsløret at han var en stor beundrer af Adolf Hitler og at han kun tabte sin begejstring for nazismen efter forfærdelighederne i koncentrationslejrene blev afsløret.

Den 81 årige har talt åbent med forfatteren Maria-Piet Boethius, hvis' bog Ære og Bevidsthed [Honour and Concience] spørger om Sverige virkelig var neutral under Anden Verdenskrig.

Bergman, der lavede nogle af verdens mest anerkendt film, har ved tidligere lejligheder tilstået at han var Nazi-sympatisør.

Bu har han fortalt at han var imponeret af Nazi diktatoren efter at have set ham tale ved en sammenkomst, rapporterer den svenske tabloidavis Expressen.

Den unge Bergman var på en udvekslingsrejse til Tyskland i 1936, hvor han logerede hos en Nazi-familie da han så Hitler tale.

'Hitler var utroligt karismatisk. Han elektrificerede tilskuerne', sagde den Oskar-nominerede filmskaber.

Bergman beskriver sin far som værende ultra-højreorienteret, og hans syn på politik smittede af på hele familien.

'Den Nazisme jeg havde set var sjov og ungdommelig'. tilstod han til forfatteren.

'Bolsjevikkerne der var hadet, var den store fare.'

Bogen dokumenterer også et angreb på et hus der var ejet af en Jøde begået af Bergmans bror og venner.

Gruppen havde overmalet huset med swastikaer, Nazisternes symbol.

Men instruktøren har tilstået at have været for fej til at komme med indsigelser.

Skaberen af Fanny og Alexander og Det Syvende Segl beholdt sin fascination af Fascismen helt op til krigens slutning.

'Da dørene til koncentrationslejrene blev åbnet, kunne jeg først ikke tro mine egne øjne'

'Da sandheden blev kendt var det et frygteligt chok for mig. På en brutal og voldsom måde blev jeg pludseligt revet ud af min uskyld'.

Bergman trak sig officielt tilbage fra instruktionsstolen efter succesen af Fanny og Alexander i 1983, der vandt en Oskar for den bedste ikke Amerikanske film.

Oversat fra BBC tirsdag , 7. september, 1999: Bergman admits Nazi past

Bergman var heller ikke glad for Olof Palme og det socialdemokratiske regime i Sverige, men det er jo naturligvis heller ikke noget som hører hjemme i danske nekrologer........

Mogens Rukov en stærk zionistisk Israel-forkæmper der er leder på Den Danske Filmskole efter undskyldninger for Bergman, den store kunstner.. (Kristendommen har bl.a. skylden!)

  Mogens Rukov - Den Danske Filmskole -Israel Forkæmper
Mogens Rukov
Bergman er død.
Han var den største

På en anden måde spiller krigen ind på den film. Nemlig i Isaks rolle, en jødisk købmand og antikdealer, der er mater familias’ hemmelige gamle elsker, stadig virksom (de kunne i Bergmans film), spillet af skuespilleren Erland Josephson, Bergmans gamle ven og kollega.

Josephson har engang fortalt mig at Isak-rollen, der foruden elsker også er magiker og sit folks repræsentant i sit væsen, er skrevet som en slags undskyldning til ham, Josephson, en jøde.

Bergman havde under krigen, og vist nok også inspireret af sin strengt kristelige far og familie og hele det svenske samfunds medløberi (de er altid medløbere derovre, dengang og i dag), koketteret med nazismen og ikke friholdt sig for en vis antisemitisme. Det skulle rollen gøre afbigt for. Et af de smukkeste mandsportrætter i Bergmans oeuvre.

Mogens Rukov i Politiken: Bergman Smerten og humoren skrev sig direkte fra mandens egne drømme ind i filmen.

Relateret:

Jyllands Posten 17 oktober 2008 - Claus Bryld: Wivel, Bergman og fortiden Wivel

Balder Blog 28 september 2008 - Søren Kam - Hitlers danske yndling, en ny bog af Gurli og Erik Haaest

Politiken 3 oktober 2008 - Nazi-jæger Efraim Zuroff fra Wiesenthal centeret kritiserer Danmark

Her findes transkriptionen af en TV debat om Haaest på dansk:
Balder Blog - 1 august 2007 - Kunstrådet giver penge til ‘Holocaustbenægter’ Erik Haaest With Videos

Balder Blog - 14 juli 2008 - Ny biografi: Mahatma Gandhi var racist og beundrede Adolf Hitler


Print Post

Dagens citat
»The Christian imagines the better future of the human species in the image of heavenly joy. We, on the other hand, will have this heaven on earth« (Moses Hess 1812 - 1875)